Ce sunt vitaminele?

Vitaminele sunt compusi organici necesari pentru buna functionare a organismului, care nu pot fi sintetizate in cantitati suficiente de catre organism. Ele pot fi obtinute din dieta.

Clasificare:

Vitaminele sunt clasificate dupa structura

chimica si activitatea biologica, intr-o ordine alfabetica si sunt grupate in doua categorii astfel: cele care sunt dizolvabile in grasimi (liposolubile: A, D, E, F si K) si cele care sunt solubile in apa (hidrosolubile: complexul vitaminic B si C).

Unde le gasim?

Vitaminele naturale se gasesc, in cantitate mai mica sau mai mare, in mai toate vegetalele (plante, legume, fructe) si in anumite alimente de origine animala.

Cele 14 tipuri de vitamine cunoscute la nivel mondial, se gasesc in alimentele enumerate

mai jos:

1. Vitamina A (retinol): morcovi, usturoi, ceapa, nap, ardei, sfecla rosie, dovleac, cartofi, rosii, spanac, salata verde, varza, castana, banana, piersica, ananas, coacaze, zmeura, dude, caise, lamai, portocale, maces, mango, nectarine, papaia, pepene galben, unt (si de arahide).

2. Vitamina B1 (tiamina): mazare proaspata, fasole, soia, linte, naut, cartof, paine, anghinare, portocale, smochine, mure, migdale.

3. Vitamina B2(riboflavina): polen, broccoli, sparanghel, spirulina, spanac, ciuperci, nap, migdale, avocado, piersici, caise.

4. Vitamina B3( nicotinamida): frunze de papadie, broccoli, morcovi, cartofi, rosii, polen, curmale.

5. Vitamina B5(acid pantotenic) : laptisorul de matca, ciuperci, rinichi.

6. Vitamina B6(piridoxina) : soia, cartofi, morcovi, orez brun, polen, banane, avocado, seminte de floarea soarelui, unt de arahide, ardei.

7. Vitamina B8( biotina): varza, spanac, morcovi, rosii, mazare, ciuperci.

8. Vitamina B9(acid folic): andiva, spanac, sparanghel, fasole verde, mazare decojita, linte, cartofi, morcov, tarite, orez brun, ciuperci, curmale, portocale, avocado, banane.

9. Vitamina B12(cianocobalamina): malt, scoici, stridii, crabi, spirulina, conopida, iaurt. Participa la metabolismul glucidelor, grasimilor si aminoacizilor.

Complexul vitaminic B se regaseste, in special, in alimentele de origine animala (sunca, ficat, morun, ton, somon, hering, galbenus de ou, iaurturi, lapte de vaca si branzeturi, carne de vita, porc, miel, curcan, pui), in cereale integrale nedecorticate (orez, grau, ovaz, secara, orz) si in arahide, nuci.

10. Vitamina C (acid ascorbic): macese , catina, cais, coacaza, lamaie, grepfruit, agrise, mandarine, fragi, banane, cirese, prune, struguri, mere, portocale, avocado, kiwi, mango, pepene, ananas, ardei, rosii, mazare verde, creson, varza, salata, conopida, spanac, sparanghel, frunze de papadie, macris, patrunjel, tarhon, lucerna, boabe de mustar, ceapa, ridichi, nap.

– Vitamina C2 (vitamina P) – lamaie verde

11. Vitamina D (calciferol) – se gaseste in germenul graului, in uleiurile vegetale, peste (morun, sardine, somon, hering, ton, cod, merluciu), in numeroase vegetale proaspete, ciuperci, oua, lapte, cereale, ficat, margarina, unt, ulei de masline, soia, ardei, avocado, spanac, zmeura, piersici, migdale , carne de pui, miel, vaca, porc. O putem lua chiar de la lumina solara.

12. Vitamina E (tocoferol): cereale, uleiuri vegetale (soia, porumb, sofron, migdale, floarea soarelui), salate, creson, spanac, patrunjel, mazare, polen.

13. Vitamina F (acizi grasi nesaturati): uleiurile pure (de floarea soarelui, nuci, alune, rapita, mac de gradina, inisor).

14. Vitamina K (fitochinona): vegetalele verzi si fainuri de peste putrefiate.

Vitaminele sintetice nu se pot substitui vitaminelor naturale.