Iarna organismul nostru consuma mai multa energie pentru a-si mentine temperatura. Iar noi suntem mai predispusi la viroze sau oboseala. Un mod de a le combate este o alimentatie adecvata, dar si sanatoasa. Iata, deci, ce trebuie sa mancam iarna.

Alimente recomandate iarna

Vitamina C ne ajuta sa prevenim racelile si intareste sistemul imunitar in sezonul rece. Asadar, este recomandat sa mancam citrice. Lamaia, grapefruitul sau portocalele sunt alegerea ideala de sezon pentru a ne proteja organismul. Si sunt si o alegere gustoasa. Alaturi de vitamina C, mai avem nevoie si de magneziu sau zinc, pe care le putem lua tot din legume si fructe. Cele proaspete sunt mai greu de gasit sau mai scumpe, in perioada rece, dar sunt cele mai sanatoase. Altfel spus, merita toti banii, pentru beneficiul corpului nostru. Conservele sau alimentele congelate trebuie alese cu grija. Sa fie naturale si fara conservanti artificiali. Daca sunt cumparate cu grija, ele ne vor ajuta sa suplinim lipsa celor proaspete.

Hidratarea este si ea importanta. La fel de importanta ca pe timp de vara. Mai ales ca organismul nostru pierde din hidratarea naturala pe timp de iarna, din cauza aerului rece si uscat. Astfel ca ideale sunt ceaiurile calde, din fructe sau din plante. Se recomanda aceiasi doi litri de lichid pe zi, ca si in zilele caniculare, insa nu va fortati sa beti mai mult decat va cere corpul. Evitati, pe cat posibil, ceaiurile instant sau bauturile ce contin agenti chimici, coloranti sau zaharuri multe. Ciocolata calda, laptele si supele sunt si ele in categoria recomandata de specialisti.

Dieta din timpul iernii va trebui sa contina mai multe grasimi, dar si vitamina D. Pe aceasta o luam din peste, care este recomandat de cel putin doua ori pe saptamana. Iar grasimile le putem lua din carne. Atentie, insa, alegeti o carne mai slaba, din surse sanatoase, nu consumati alimente ce au fost modificate genetic sau a caror provenienta este incerta. Aportul ridicat de grasimi ne va da si energia necesara in timpul perioadei reci. Nu trebuie, insa, exagerat in cantitatile de calorii sau de grasimi. Nu ne va face bine.

Alunele, nucile si migdalele ne fac bine parului, unghiilor si pielii, dar consumul lor trebuie sa fie limitat pentru a nu exagera cu caloriile. Sfecla rosie este o sursa de potasiu, fibre, fier si zinc, dar si de vitamina C. Este unul dintre cele mai sanatoase alimente, fiind recomandata pe tot parcursul anului. Cerealele sunt si ele pe lista de alimente recomandate iarna, alaturi de rodii, care sunt bogate in anti-oxidanti si reduc colesterolul. Nu trebuie sa uitam nici lactatele, iar dintre dulciuri, se recomanda ciocolata. Este considerata foarte sanatoasa, iar pe timp de iarna, nu va faceti grija in privinta siluetei.

Ce nu se recomanda iarna?

Evitati zaharurile in cantitati foarte mari. Alimentele grase in proportii mari sunt si ele nerecomandate de specialisti. Daca o cantitate moderata de grasime ne ajuta aportul energetic pe timp de iarna, abuzul acesteia nu ne va face bine deloc. Nu se recomanda nici fructele sau legumele ale caror sezon nu este cel rece. Daca va este pofta de capsuni, spre exemplu, cel mai bine este sa asteptam sa se coaca in mod natural, nu sa le consumam pe cele crescute artificial si importate din alte tari. De altfel, alimentele ale caror timp nu este, nu vor avea deloc un gust bun.

Iarna nu este bine sa consumam alcool sau cafea in cantitati mari. Daca se spune ca alcoolul ne incalzeste, mitul este total neadevarat. Acesta chiar scade temperatura corpului, senzatia de caldura fiind una falsa si deloc sanatoasa.

Avand o dieta sanatoasa si echilibrata, iarna va avea mai multe beneficii si ni se va parea mai frumoasa. Organismul nostru va fi protejat, iar noi vom fi pregatiti pentru partie si sanius. Tu ce mananci iarna asta?